Nye oppskrifter

Noma -krav som rapporterer om utbrudd av Norovirus er fylt med unøyaktigheter

Noma -krav som rapporterer om utbrudd av Norovirus er fylt med unøyaktigheter

Noma, restauranten i København som konsekvent har blitt rangert som en av verdens beste, ble møtt med et PR -mareritt i løpet av de siste ukene, da 63 gjester kom med et tilfelle av norovirus, en spesielt ekkel magesekk, etter å ha spist på restauranten. Kjøkkensjef René Redzepi har vært i fullstendig kontroll av kontrollmodus, og har gått så langt som å utstede en uttalelse på restaurantens nettsted, men vi har lagt merke til at flere nyheter, spesielt NPR, var så raske til å hoppe på restaurantens rygg at de unnlot å gjøre noen grunnleggende faktakontroll.

NPRs korte artikkel klarte faktisk å stappe inn fem faktuelle feil i de syv avsnittene, som ble debunked i restaurantens uttalelse.

Artikkelen hevder at i løpet av den aktuelle uken, 12.-16. Februar, spiste "78 mennesker på den lille restauranten." Faktisk besøkte "435 gjester restauranten på den tiden," ifølge Nomas uttalelse. Artikkelen hevder også at 67 spisesteder ble syk, da det ifølge Noma bare var 63.

"Det danske matbyrået fant at det ikke var noen varmtvannskran for å la ansatte vaske hendene ordentlig," hevdet NPR. Men ifølge Redzepi er dette rett og slett feil. Ikke bare har Noma to vasker i hvert av sine to kjøkken, ifølge uttalelsen hadde de alle veldig varmt vann bortsett fra ett, som bare hadde lunkent vann. Problemet ble angivelig løst umiddelbart. I tillegg TID påpekte at veldig varmt vann ikke spiller noen rolle for å utrydde viruset.

De to andre unøyaktighetene i NPRs stykke er mindre inflammatoriske, men tyder fortsatt på sløv faktakontroll. Den rapporterer at restauranten bare har plass til 12 når det faktisk er over 40 seter i hovedspisesalen, og klarte ikke å oppdatere et gammelt artikkelsitat som viser Redzepis alder som 32; han er faktisk nå 35.

OPPDATER: En NPR -representant ville at vi skulle tydeliggjøre at det meste av forfatteren Bill Chappells informasjon var hentet fra en myndighetsinspeksjonsrapport som faktisk var unøyaktig, og som ikke gjenspeiler feil i NPRs rapportering.

Dan Myers er Eat/Dine Editor på The Daily Meal. Følg ham på Twitter @sirmyers.